Nederlandstalige pagina

ER IS EEN VLAMING NODIG OM EEN ANDERE VLAMING VOLLEDIG TE BEGRIJPEN

Een keer las ik een kleine opmerking over Beethovens zevende symfonie, die zei dat men kan luisteren naar de leukste grillen (caprices) en naar de wanklanke klonken in deze Beethovense werk, in tegenstelling met zijn orderlijke innerlijke Vlaamse natuur, als Beethoven een Vlaming was.

Wat? Vlaming? Was dus Beethoven niet een echte Duitser, zoals nazi’s altijd in de tweede oorlog  hebben gezegd, als het beste voorbeeld van superioriteit en kracht van de Duitsers en het Arische ras?

Ik heb dus gevonden dat Beethovens opa, Lodewijk Van Beethoven, misschien in Mechelen geboren was (omdat hij in Mechelen gedoopt was op 5 januari 1712, dus, volgens de dooppraktijken van de tijd, hij moest ten vroegste op 3 januari te zijn geboren, in de buurt of in de dezelfde stad als de doop).

Lodewijk van Beethoven was de eerste van de van Beethovens die een groot talent voor muziek liet zien. Hij was tewerkgesteld wanneer hij slechts 16 jaar oud was, in Luik, als plaatsvervangend tenor en plaatsvervangend dirigent. Misschien daar, als bediende voor de Luikse aartsbisschop was hij opgemerkt bij de Keulse aartsbisschop die hem uitnodigde in Bonn als bassist van het hofkoor met een goed jaarlijks loon van 400 gulden, in 1733. Aan het einde, in 1761, werd Lodewijk van Beethoven hoofddirigent (kapelmeister): de hoogste en meest prestigieuze positie voor een muzikant aan het hof van de aartsbisschop van Keulen.

Johann van Beethoven, zijn zoon die op Duitse grondgebied was geboren, erfde de passie en het talent van Lodewijk voor muziek en hij werd ook een muzikant en zanger voor de Keulse aartsbisschop, maar hij was niet zo prestigieuze als zijn vader, maar hij was a zeer bekende muziekleraar. Net als Leopold Mozart, die alles wat hij wist aan zijn zoontje Wolfgang Amadeus leerde, gaf Johann van Beethoven aan zijn afstammelingen de Vlaamse erfenis hij kreeg van zijn pa, de wel bekent Lodewijk van Beethoven.

Lodewijk had op zijn zon Johann een grote invloed, die respecteerde hem veel en gaf aan zijn eerste kind, een zoon, de naam Ludwig (Duitse grafiek voor Lodewijk). Helaas, stierf Lodewijk in 1773, als de kleine Ludwig minder dan drie jaar oud was, dus de rechtstreekse invloed van Lodewijk over zijn kleinkinder was niet te groot, maar de zidelijngs invloed was fantastisch, zoals Ludwig later proefde.

Alhoewel de jonge Ludwig van Beethoven een echte Duitse opvoeding en onderwijs kreeg en later de leerling van Salieri en Haydn werd, hield hij niet van hun gemakkelijke wijzen om muziek te maken, van de „galant stijl” uitoefened bij zijn masters. Hij zocht voor nieuwe, rationeële en sterkere wijzen die een verschil zou maken tegen de „manieristische” Duitse galant stijl .

De hele musiek van Ludwig van Beethoven is een voortdurend onderzoek naar deze nieuwe wijze, een nieuwe manier sterkere muziek om te maken, altijd blijvend binnen de grenzen van de klassieke harmonie, binnen de wetten van de drie gelijktijdige lieden die voorschreven was bij de overledene vader van de symfonie, Joseph Haydn. Na zijn eerste symfonieën (die dicht bij van zijn Duitse onderwijs en onder de sterke invloed van Haydn waren), nam Beethoven een andere weg en proefde zijn Vlaamse wortels. Die volgende symfonien waren minder „Duitse”, minder representatief voor de galant stijl en meer en meer „Vlaams”, meer rationeel en ordelijk. 

Nadat ik de uitleg van de vierde en zevende Beethovense symfonieën gehoord heb, van het Gents filarmonisch orkest, onder de leiding van Philippe Herreweghe, denk ik dat die uitleg van Beethovens symfonieën, inbegrepen Toscanini, Fürtwangler, Böhm, von Karajan etc., kunnen zorden geklasserd in drie categorieën : de slechte of middelmatige dirigenten (het merendeel ervan), de uitstekende  dirigenten (bijvoorbeeld Böhm, von Karajan) en Philippe Herreweghe (de beste van de beste), omdat er is een Vlaming nodig oom een andere Vlaming volledig te begrijpen. Niemand begreep beter dan Meneer Herreweghe de dualiteit tussen de Duitse, klassieke, Haydn-leerling, drie gelijktijdige lieden regel opvolger Beethoven en de andere rationele, krachtige, ordelijke Vlaamse Beethoven.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

 

Ongelooflijk : Bart de Wever draagt een das!

Ik dacht dat Meneer Bart de Wever heeft geen das, as ik altijd zag hem op televisie zonder een das. Daarna, vond ik dat misschien een das is te duur voor een politicus die heel eerlijk is, zoals Meneer de Wever. Ik dacht dikwijls een das als geschenk aan Meneer de Wever om te geven.

 

Maar nu, ben ik nu op rust : ik zag dat Bart de Wever bezet een das en hij is niet bang ervan om te gebruiken. Misschien hij zal praten over de gebruik van een das aan Di Rupo, ook. Misschien een andere wonder is mogelijk.

2 răspunsuri la Nederlandstalige pagina

  1. Tordewal spune:

    Orust va vam mej Vrust tem guj ne matokjka tej!

    • cristipetre spune:

      ?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: