De la SMR şi „Elisabeta” la Navrom şi „Carmen Sylva”

Context factual : vrachierul „Carmen Sylva”, ultima navă a flotei româneşti, a fost arestată de un executor turc la Istambul şi va fi scoasă la vânzare silită în aproximativ o săptămână. Nu voi relua la tocat dosarul „Flota” în care este inculpat cel dintâi hoţpodar al României, deoarece atât „Flota” cât şi cazul de speţă „Carmen Sylva” au făcut obiect de analiză juridică extinsă şi documentată, din partea unor oameni mai bine documentaţi decât mine. Mai mult, dosarul „Flota” zace pe undeva printr-un sertar …. ăăăă, pardon, este instrumentat cu îndârjire de luptătorii anticorupţie, aşa de bine că prejudiciul când apare, când dispare, ca la alba-neagra, aşa că mai bine să o lăsăm pe coana Justiţica în pace, să vedem ce face singură şi de capul ei – dacă va face ceva.

Voi analiza cazul „Flota” dintr-o perspectivă istorică. Primul rege al României, Carol I, în programul său ambiţios de dezvoltare a României cvasimedievale pe care a început să o gestioneze ca principe şi apoi ca suveran, a urmărit cu insistenţă dezvoltarea marinei militare şi comerciale române, mai ales după războiul de independenţă şi accesul la Marea Neagră. Din 1881 până la moarte a canalizat o mare parte a energiei sale în vederea creării şi dezvoltării continue a Societăţii Maritime Române (SMR), la marine marchande roumaine, dar şi a marinei militare.

În anul 1888, marina militară regală este dotată cu primul crucişător uşor, botezat de suveran „Elisabeta„, după numele reginei (cunoscută şi sub pseudonimul de poetesă Carmen Sylva). Deşi o navă cu deplasament redus şi înarmare modestă (cam pe măsura bugetului pe care Carol I l-a putut mobiliza în acest scop fără a periclita alte direcţii de dezvoltare), crucişătorul „Elisabeta” şi-a adus contribuţia la crearea prestigiului marinei româneşti şi României peste hotare, atât la evenimentele la care a participat în rol ceremonial („showing the flag” actions) dar şi în bătălie. Printre operaţiunile navale la care crucişătorul a participat, merită să menţionăm că faimosul crucişător rus „Potemkin”, de câteva ori mai mare şi mai bine înarmat, s-a predat crucişătorului „Elisabeta” în anul 1905 (relatarea, aici, confirmată contextual pe Wikipedia). La fel merită să afirmăm participarea crucişătorului „Elisabeta” la operaţiunile navale combinate din 1912-1913, din timpul primului război balcanic, când dimpreună cu nave britanice, franceze, italiene etc. a participat la operaţiuni de desant care au asigurat protejarea permeabilităţii internaţionale a Bosforului şi Dardanelelor turceşti ameninţate de armata bulgară. 

Noi, în contemporanitate, ce am făcut? Păi am moştenit a opta sau a zecea flotă din lume (depinde de metoda de numărare) de la regimul comunist, pe care am „topit-o” în câţiva ani. Munca aproape sisifică a lui Carol I, de creare şi dezvoltare din nimic a unei flote maritime, este acum, cu arestarea şi executarea silită a ultimei nave româneşti, spulberată şi readusă la nimicul originar, o regresie în timp la anul 1866

 

Sunt absolut sigur că lui Carol I i-ar fi indiferent dacă în dosarul „Flota” există sau nu există prejudiciu, lui i-ar fi fost de ajuns că România nu mai are nave comerciale  şi l-ar fi decapitat pe Băsescu doar pentru singurul motiv că România avea iar acum nu mai are o flotă comercială. Ca o culme a culmilor şi o ironie supremă, dacă „Elisabeta”, prima navă militară maritimă românească, apăra Constantinopolul şi interesele economice româneşti ale SMR, ultima navă „Carmen Sylva” este arestată şi executată silit, tot la Stambul, pentru datoriile altora. Exact procesul pe dos, dar ironia amară a denumirii celor două nave, prima şi ultima, vă las să o apreciaţi dvs.

Dacă mai adăugăm faptul că Ms. Carol I a mai avut şi alte marote pentru dezvoltarea României, ca de exemplu, şoselele şi, mai ales, calea ferată, ambele la pământ acum prin „îngrijirea” aceluiaşi multiministru al transporturilor Traian Băsescu şi a acoliţilor săi, am certitudinea că Băsescu ar fi fost nu numai decapitat de Ms Carol I ci tocat mărunt, până la distrugere totală şi aruncat la gunoi

De aceea, Boc şi Băsescu trebuie să-şi dea demisia!

Un răspuns la De la SMR şi „Elisabeta” la Navrom şi „Carmen Sylva”

  1. Joanna spune:

    Nenumitul şi cu Bocul lui nu-şi vor da demisia. „Mbăă…mbî” este cancerul României! Nu cred că mai scăpăm de el în veci”! Şi nici de guvernul incompetenţilor de pripas…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: