Asemănarea dintre Moş Crăciun şi legea cererii şi ofertei

Pentru cine se întreabă care este asemănarea dintre Moş Crăciun, Zâna Măseluţă, Pretty Woman, pe de o parte şi legea economică a cererii şi ofertei, pe de altă parte, răspunsul este unul singur : păi nici una, nici alta nu există ci sunt basme, fabulaţii sau legende, cu o vagă sau absentă legătură cu realitatea (cam ca şi democraţia, drepturile omului, tranziţia şi reforma).

Ştiu că ultraşii teoriei cererii şi ofertei, economişti de orientare proamericană, îşi fac cruce cu limba în gură citind o astfel de hulă şi blasfemie, dar mă tem că legea cererii şi ofertei este la fel de credibilă azi cât legendele Olimpului sau alte basme antice. Nu, piaţa nu se autoreglementează pe bază de cerere şi ofertă ci pe baza poziţiei financiare a actorilor implicaţi. Nu, nu cea mai bună ofertă sau cel mai bun produs câştigă piaţa ci acea ofertă sau produs care are bugetul maxim pentru marketing, publicitate şi reţeaua de distribuţie (ex. clasic : Danone, produse mizerabile dar ubicuitare). Pe de altă parte, legea cererii sau ofertei nu dă nici un răspuns pentru necesităţile „inventate”, care nu existau înainte – de exemplu piaţa apei plate îmbuteliate, rezultat clar al strategiei de marketing şi nu al cererii existente (până în anii 1990 lumea obişnuia să bea apă de la ţuţuroi şi nu resimţea nici o necesitate de a bea apă plată îmbuteliată la PET).

Am lucrat într-o întreprindere care, la un moment dat, oferea cel mai bun produs de pe piaţă (cel mai ieftin, cu costurile cele mai mici). Cu toate astea, cota noastră de piaţă nu a depăşit vreodată zona de nişă, motivat probabil de lipsa unor resurse orientate înspre distribuţie comparabile cu ale concurenţei. Deşi afacerea creştea, lent dar sigur, pe baze solide, creşterea noastră era inferioară concurenţei cu produse mult mai scumpe dar care dispunea de resurse de a investi masiv în distribuţie, marketing şi publicitate. Până ca produsul nostru să se impună, aproape că am fost scoşi de pe piaţă de produse mai proaste, defavorabile clienţilor care erau impuse prin forţa de distribuţie a giganţilor pe care respectivele produse proaste şi scumpe îi îmbogăţeau şi mai tare şi îi făceau şi mai puternici.

Alt exemplu, care îmi vine în cap imediat, este piaţa telecomunicaţiilor, fixe şi mobile. Deşi toată lumea a urât şi bălăcărit Romtelecomul în perioada sa de monopol pe comunicaţii pe linii fixe, după spargerea monopolului am observat că şi noii sosiţi (UPC, RDS) s-au dedat, imediat după ce au ajuns la o anumită cotă confortabilă de piaţă, la acţiuni concertate de scoatere a altor competitori de pe piaţă. Deci competiţia liberă şi cererea şi oferta este un basm cu Feţi-Frumoşi şi zâne, dar care nu se aplică în practică. La fel şi cu piaţa comunicaţiilor mobile. Ani de zile (cel puţin vreo şase după mine, Consiliul Concurenţei a apreciat de curând cam în acelaşi sens), ofertele Orange şi Vodafone, concurenţi „la cuţite” dar cu cote de piaţă confortabile, erau identice de parcă erau trase la xerox. Cerere şi ofertă, piaţă liberă, ziceţi voi? Basme cu Moş Crăciun, v-aş răspunde eu.

Cel mai paradoxal exemplu de nefuncţionalitate a legii cererii şi ofertei, în condiţii de piaţă liberă, este reprezentat, în opinia mea, de sistemul bancar din România. După nenorocirea Bancorex, BNR şi-a luat rolul de supraveghetor mai în serios şi, prin intermediul Legii 58/1998, a creat cadrul unui mediu bancar relativ sănătos şi, mai ales, concurenţial. În perioada post 1998 asistăm la intrarea în România a unor jucători mari (Raiffeisen, ING etc.) care au venit cu practicile comerciale de la mama lor de acasa, adică cu contracte cu dobânzi relativ mici, comisioane puţine, mici şi de bun-simţ (vă rog să vă amintiţi contractele Raiffeisen imediat de după privatizarea BA). Însă, în loc ca piaţa liberă şi competiţia să trieze competitorii, am asistat la un proces exact invers, creditele au devenit pe an ce trece mai oneroase, numărul comisioanelor de credit a crescut (de altfel şi valoarea lor procentuală a crescut), au fost inventate comisioane noi, mai ales pe partea operaţională, care nu numai că nu au eliminat vreun competitor de pe piaţă, ci au fost adoptate de întreaga piaţă. Cerere şi ofertă, ziceţi? Eu zic că e basm, realitatea fiind că cel puternic îşi impune voinţa. Parafrazând, aş zice că piaţa este o vorbă de dânşii inventată

Iar exemplele de nefuncţionalitate a legităţii cererii şi ofertei pot continua. Poate că mecanismul funcţionează, dar numai la un nivel microeconomic, la nivel sectorial sau naţional avem mai multe exemple de nefuncţionalitate decât de aplicabilitate, ce contează mai mult fiind forţa economică a actorilor implicaţi şi dimensiunea generoasă a bugetelor de marketing, publicitate, distribuţie sau lobby la legiuitor (acte normative „dedicate”) sau alţi factori de decizie, pentru a-şi menţine, proteja şi spori averea şi poziţia de forţă.

Acest post lung are totuşi un rost : cel de a expune nişte rezerve la aprecierile economiştilor, bazate pe cerere şi ofertă, că flexisecurizarea relaţiilor de muncă va conduce la aşezarea relaţiilor de muncă pe baze sănătoase, de cerere şi ofertă. Nu, ăsta este basm, vom asista la abuzuri de putere economică aşa cum am arătat mai sus, cei bogaţi vor fi şi mai bogaţi fix ca efect al acestei modificări preconizate a Codului muncii. De altfel, trebuie să zic că împărtăşesc opinia profesorului I.Tr. Ştefănescu potrivit căreia teoriile economice îşi au locul în economie, nu în drept, cu atât mai puţin în dreptul muncii, deoarece munca nu este şi nu va fi niciodată o marfă iar salariaţii nu sunt şi nu vor fi vreodată unelte, indiferent de ce cred economiştii

2 răspunsuri la Asemănarea dintre Moş Crăciun şi legea cererii şi ofertei

  1. Flavian spune:

    Bunicel articolul. Am mai zis si eu ca la cum e gandit sistemul actual, evolutia catre monopoluri este evidenta. Si ce mai conteaza daca e monopol de stat sau monopol de corporatie care controleaza statul. Sper totusi ca autorul nu-si mai face iluzii privind reglemetarea prin „legi” sau prin „alegeri democratice” a modului in care functioneaza economia de azi…🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: