Leapşă – cum credeţi că este respectată OUG 113/2009 privind serviciile de plată?

Deşi înţeleg că acum toată lumea este isterizată de OUG 50/2010 şi de legea ei de aprobare, de procesele pe care clienţii nemulţumiţi vor să le intenteze finanţatorilor lor iubiţi, eu aş vrea să aduc sau să readuc în discuţie nesimţirea bancherilor din România cu privire la tranzacţiile curente. Tranzacţiile curente sunt comisionate în România cu o indecenţă ce frizează nesimţirea iar aceste comisioane se adaugă substanţial dobânzilor împovărătoare şi nejustificate la credite.

Când afirm că este vorba de indecenţă care este vecină cu nesimţirea am proprietatea termenilor şi am să încerc pe mai departe să demonstrez această evidenţă. Să ne imaginăm cazul familiei Ionescu, o familie ca multe altele. Dl. Ionescu primeşte fix salariul mediu net pe economie, de 1370 RON în contul bancar la care are acces prin card. Dacă ne imaginăm că dl. Ionescu plăteşte 10 utilităţi lunar (întreţinere, electricitate, gaze, telefonul fix, mobilele, etc.) prin internet banking, asta înseamnă că dă băncii  cel puţin 25 RON/lună, care se adaugă la cei 8-10 RON pe lună comisioane de administrare cont curent şi internet banking, başca 5RON comisioanele de emitere şi administrare carduri pt. dl. Ionescu şi soţia sa. Asta înseamnă, per total, vreo 40 RON în fiecare lună, în condiţiile în care comisioanele calculate de mine sunt lejer sub media practicată de bancheri şi dl. Ionescu nu retrage numerar ca să plătească şi comisioane de retragere numerar, interogare sold etc.

Deci din salariul mediu pe economie al dlui. Ionescu, se „reţin” cu titlu de comisioane peste 2% din total venituri în fiecare lună!!! Atenţie, vorbesc de total venituri, deci e al dracului de mult ca bancherii să mulgă 2% din veniturile tuturor celor care îndură blestemul de a li se vira salariul pe card. În plus, sunt muuuuulte cazuri de salarii mai mici decât cel mediu sau de pensii, deci cota reţinută de bănci din venituri poate fi şi mai mare.

De aceea m-am apucat să interoghez site-urile internet ale celor mai importanţi jucători de pe piaţa bancară din România, cu scopul de a verifica dacă marile bănci locale respectă OUG 113/2009 privind cerinţele de informare cu privire la serviciile de plăţi pe care le prestează şi dacă respectă, de asemenea, practicile comerciale corecte şi nu-şi fac publicitate mincinoasă prin omiterea caracteristicilor esenţiale ale serviciilor de plăţi pe care le promovează.

Surpriza a fost mare. La o primă analiză, cei doi mari, BCR si BRD, nu au postat nici o informaţie referitoare la comisioanele aferente serviciilor de plată prestate către populaţie (site-ul BCR fiind de-a dreptul publicitate mincinoasă, în umila mea opinie, verificaţi dacă nu credeţi). Următorii jucători stăteau mai bine : informarea Unicredit-Ţiriac, deşi stufoasă, pare exhaustivă iar cei de la Raiffeisen au „rupt” în cinci liste tarifele aferente serviciilor de plăţi, din motive numai de dânşii ştiute, probabil să se zăpăcească de cap clienţii mai uşor (dacă asta este informare clară şi accesibilă …).  Pe bune, îmi vine să mă dau „mistery client” şi să cer PERSONAL informaţii despre serviciile de plăţi, cred că aş avea surprize mari în ceea ce priveşte informarea exhaustivă prealabilă …

Dumneavoastră cât plătiţi, lunar, pentru operaţiunile din contul sau conturile curente pe care le deţineţi la bănci, ca procent din total venituri? Nu, pe bune, luaţi un extras lunar, adunaţi toate taxele şi comisioanele percepute şi raportaţi la total venituri sau rulaj creditor. O să vă îngroziţi cu siguranţă. Aştept răspunsurile dumneavoastră. Chiar aşa, câţi bani le daţi lunar ălora cu care faceţi banking?

Acest post reprezintă o leapşă pentru Dan Popa, Cristian Dogaru, Asociaţia Clienţilor Băncilor din România şi ANPC. Vom vedea reacţiile. Mai pregătesc un articol pe aceeaşi temă, respectiv : „De ce cred că sunt abuzive comisionul de interogare sold la ATM, comisionul de depunere numerar şi comisionul de plată intrabancară„.

Caeterum censeo Basescum esse delendum!”

5 răspunsuri la Leapşă – cum credeţi că este respectată OUG 113/2009 privind serviciile de plată?

  1. Fel spune:

    Unicul cont pe care il mai am eu in Romania este la BCR, unde mi-l mai pastrez datorita cardului aferent pe care prietenele mele imi pun banii cand cumpara de aici cate ceva (respectiv eu cumpar, platesc, trimit si ele imi pun pe acel card romanesc suma respectiva, in lei, evident). M-am gandit sa le fac un bine, pentru ca le costa oricum mai putin decat daca mi-ar transfera banii in contul meu de aici. Cand aveam inca online banking vedeam ca imi luau comision pt intretinere cont, nu am inteles niciodata cate eforturi necesita contul meu romanesc sa fie intretinut, ce ii fac?! Il sterg de praf in mod regulat?! Iti dai seama ce mana cereasca pe BCR cand amicele mele imi depun banii acolo: eu cand ii scot aici mi se ia comision (de catre BCR!!! NU si de catre banca engleza, caci imi spune exact) £5 – 10/tranzactie in functie de suma pe care o scot. Tin sa spun ca nici online banking nu mai am de un an jumate sau chiar doi intrucat au schimbat sistemul, iar in Romania trebuie sa aplici pt el, sa il ceri in mod special etc nu ti se da ca oriunde in momentul in care iti deschizi un cont, asa cum ar fi normal. Evident ca nu o voi pune pe mama pe drumuri pentru un amarat de cont, in general gol, pentru un online banking, nu are sens…..am comentat si eu aici experientele mele mai putin directe cu sistemul bancar romanesc. Tin sa precizez, ca banca de aici NU imi ia comision nici in exterior cand platesc cu cardul sau extrag bani. E un cont special, asa este, dar …. se poate.Pe de alta parte stau si ma gandesc: este inutil sa comparam sistemele din vest cu sistemul romanesc….Toate acestea sunt detalii datorate unei/unor mentalitati care nu vor sa se schimbe, se fura peste tot, la toate nivelele, fara o ‘atentie’ cat de mica nu rezolvi nimic….nu stiu cum sa isi mai faca interesele….Am deviat de la tema initiala, stiu, dar cam acesta este foarte tristul adevar. Schimbarea se doreste din gura, nu neaparat si din fapte.

    • cristipetre spune:

      Da, este intristator cat de hidos se profita de starea de nevoie in care se afla un potential client si, mai ales, este trist ca nimeni nu promoveaza produse bancare din care sa castige si banca dar si clientul (win-win situations), ci toată lumea vrea numai să jumulească tot mai mult, nejustificat. Lasa, ca până la 31.12.2011 nu mai e deloc mult, ierarhiile se vor schimba categoric. Rămâne însă mentalitatea cea care îngrijorează cel mai tare.

  2. Fel spune:

    Ei asta este! Problema cu mentalitatea!

  3. zexe spune:

    În această seară, ora 22:00, pe B1TV, președintele CEC Bank și al Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Ghețea, va fi invitatul lui Radu Moraru în emisiunea ”Nașul”. Se va discuta și se va raspunde în direct întrebărilor telespectatorilor, adresate telefonic sau mailurilor venite pe adresa nasul@b1tv.ro, cu privire la OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori

  4. […] lansat acum câteva luni (în septembrie 2010) o leapşă prin care mă întrebam retoric despre cum se vede din publicul larg respectarea de către bănci a […]

Lasă un răspuns

