Second-class citizen

Ştiu că fanii acestui blog au deplâns ziua de ieri, când un eveniment social (o nuntă) m-a împiedicat să recoltez ideaţia pletorică a neuronului stingher şi să o postez pe blog (deşi spiritele necaritabile ar zice bogdaproste că nu a mai pus idiotul mucii neuronului pe blog precum zoaiele pe un geam, ca să citez din clasici în viaţă).

Am plecat din Bruxelles cu maşina către Olanda, întrebându-mă dacă impresiile mele despre intoleranţa pe care o resimţisem în Olanda faţă de străini, fie ei turişti, cu ocazia vizitei anterioare, nu fusese cumva o exagerare, un concurs de evenimente neplăcute care mă condusese către o impresie greşită despre un popor atât de harnic şi rezonabil. Nici nu am apucat însă sa intru bine în Olanda şi să ajung la o bretea de pe o autostradă pe alta când am realizat că este posibil să nu mă fi înşelat. Amărâtul de GPS îmi spunea candid să o iau la stânga, problema era ca erau cinci ieşiri la stânga iar indicatorul care indica autostrada care mă interesa nu era mai mare de 20X20 cm, ceea ce la prima „vedere” este greu de depistat. Cum deja intram a treia oara în sensul giratoriu respectiv, învârtindu-mă în cerc ca o găină,  ca să încerc să îmi dau seama care este sensul corect pe care trebuie să il iau, în mod inevitabil am încetinit la 15-20 km/h (doar aşa am reuşit să observ indicatorul care nu era mai mare de 20X20 cm) iar imediat am simţit reacţia : cinci claxoane de maşini din spate, vizibil deranjate de faptul că un mocârţan de est-european, cu numere de-alea, de mocârţani cerşetori din estul Europei, îşi permite să îi întârzie pe ei trei secunde cel mult. Promptitudinea şi violenţa reacţiei m-au deranjat, făcându-mă să îmi doresc în secret (ca un bolnav şi mizerabil ce sunt) să văd o maşină cu numere galben-negre, cu şoferul olandez năuc la Arcul de Triumf, să audă şi el claxoane!!!

Apoi, pe măsură ce kilometrii de autostrăzi treceau, dar şi mai târziu, pe durata unei vizite cu un vaporaş pe multitudinea de canale care brăzdează Olanda, când am văzut ce muncă titanică au dus olandezii cu apa, cu marea, cu natura în general (şi au învins-o), am realizat că respectul altora nu se pretinde, bineînţeles nu se cerşeşte, ci se dobândeşte prin fapte şi realizări. Când vom smulge şi noi, românii, atât de mult teren apelor şi mării, când vom utiliza pentru culturi şi animale terenul agricol în maniera raţională a Olandei, când vom avea autostrăzile lor, atunci oamenii aceştia ne vor privi ca egali ai lor, de care nu au a se teme, că nu au venit să le ia nimic, deoarece au şi ei destul.

Pentru că aceasta este marea temere a olandezilor, cred eu, şi anume că străinii vor năvăli şi le vor sufla de sub nas  întâi slujblele, apoi casele, apoi maşinile, yolele şi yacht-urile, terenurile îndiguite, adică munca lor de generaţii. Această temere, cu miză subiectivă mare, este cea pe care partidul ultranaţionalist al lui Geert Wilder s-a căţărat, ajungând al treilea partid în Olanda. Pe mine personal m-a frapat asemănarea fizică dintre Geert Wilder şi Corneliu Vadin Tudor, aşa de mare că zici Geert ar fi rodul de tinereţe al vintrelor europarlamentarului român, respectiv asemănare aşa de mare că te pune pe gânduri : nu cumva există un prototip fenotipic al liderului politic ultranaţionalist xenofob ?

Dacă se mai inflamează mult resentimentele localnicilor faţă de străini, de către politicieni abili în a exploata temerile mai mult sau mai puţin raţionale ale cetăţeanului, dacă se mai permite aducerea tot mai frecventă în spaţiul public şi în atenţia publicului a discursului naţionalist şi xenofob, olandezii vor deveni cât se poate de intoleranţi faţă de străini, la fel ca olandezii de odinioară, băşcăliţi aprig de Voltaire în Candide, adică predicatorul protestant şi soţia sa care nu numai că l-au lăsat pe Candid să moară de foame, dar i-au turnat şi conţinutul oalei de noapte în cap.

PS 1 : Noi suntem bine, mulţumim, anexăm dovezi.

PS 2 : Vio en Bart, veel geluk samen!

2 răspunsuri la Second-class citizen

  1. Fel (Alv) spune:

    Some voices around here ask you to express yourself in English as well. Would this be possible? Interested in reading, but difficult with Romanian😦 In-house translation not provided :-)))))

Lasă un răspuns

